Valitse sivu
Etusivu / Hyvinvointi &
terveys
/ Sosiaali- ja terveyspalvelut / Sosiaali- ja terveyspalvelut hyvinvointialueella

Sosiaali- ja terveyspalvelut hyvinvointialueella

Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää sysmäläisten ja muiden päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut 1.1.2023 alkaen.

Sysmässä Terveystalo jatkaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kumppanina myös hyvinvointialueella.

Tietoa hyvinvointialueesta

Hyvinvointialueen tärkeitä yhteystietoja

Sysmän sote-keskus

  • Käyntiosoite: Leppäkorventie 33
  • Terveyspalveluiden ajanvaraus: 044 494 2585 (arkisin klo 8-15)
  • Hammashoidon ajanvaraus: 044 494 2569 (ma-to klo 8-15, pe klo 8-14)

Kiireellisiin terveysongelmiin saa apua päivystysavun numerosta 116117. Hätätilanteissa oikea numero on yleinen hätänumero 112.

Sosiaalipäivystys turvaa ympärivuorokautisen sosiaalihuollon kiireellisen ja välttämättömän avun. Akuutti24:n sosiaalipäivystäjät ovat tavoitettavissa päivittäin klo 8–16 numerossa 044 482 8201. Muina aikoina sosiaalipäivystykseen saa yhteyden hätänumeron 112 kautta.

Päijät-Soten alueella käytössä jo olleet sosiaalihuollon sekä ikääntyneiden asiakasohjauksen keskitetyt numerot tulevat vuoden alussa myös sysmäläisten käyttöön.

Sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta palvelee sekä lapsiperheitä, työikäisiä että vammaisia henkilöitä arkisin kello 9–15 numerossa 03 819 4850.

Ikääntyneiden asiakasohjaus palvelee numerossa 044 482 5050 arkisin klo 9–15 (ke klo 9–16). 

Tietoa paloturvallisuuteen liittyvistä asioista saa pelastuslaitoksen asiakaspalvelusta 03 877 3112.

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen vaihteen numero on 03 819 11.

Päijät-Sote Päijät-Hämeen pelastuslaitos 

e-lasku- ja suoramaksusopimusten uusiminen

Sysmän sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden on tehtävä uusi e-lasku- ja suoramaksusopimus hyvinvointialueelle, jollei heillä jo ole entuudestaan sopimusta laskutuksesta nykyisen hyvinvointiyhtymän palveluihin.  

Uusia sopimuksia asiakas voi tehdä aikaisintaan 23.1.2023 alkaen saatuaan ensimmäisen laskun hyvinvointialueelta. E-laskusopimuksen asiakas voi tehdä omassa verkkopankissa. Tarvittavat tiedot löytyvät hyvinvointialueelta tulleesta laskusta. Suoramaksusopimukset asiakas tekee omassa pankissa. 

Hyvinvointiyhtymän asumispalvelujen asiakkaiden vuokralaskutus viivästyy siten, että tammi- ja helmikuun laskut tulevat samaan aikaan tammikuun lopulla. Tällä varmistetaan se, että asiakkaiden e-lasku- tai suoramaksusopimus on voimassa. 

Tarvittaessa lisätietoja hyvinvointialueen laskutuksen asiakaspalvelusta ma – to klo 9 – 11, puh. 03 819 3999 tai laskutus@paijatha.fi.